Thursday, September 9, 2010

Hari Ke-23: Tanda

Apabila berjalan dari rumah ke masjid yang berdekatan, saya sering mendongak ke langit. Tidak kira waktu pergi atau pulang, perkara tersebut seolah-olah sudah menjadi satu tabiat kepada saya apabila tiba bulan Ramadhan. Kadang-kadang saya mengira bintang di langit. Kadang-kadang terpesona dengan terangnya bulan. Kadang-kadang saya mencari tanda kehadiran Laila.
Teringat saya kisah-kisah pernah diceritakan kepada saya tentang gelagat manusia mencari Laila. Ada di antaranya yang bisa mencuit hati. Ada yang bercerita tentang kisah pokok-pokok bersujud pada suatu malam. Ada pula yang pintu rumahnya diketuk dan diberi salam tetapi apabila dibuka pintu tiada sesiapa di situ. Apa jua kisah yang diwar-warkan, kebanyakan mereka hanya menyedari apabila Laila sudah berlalu. Lalu mereka akan berkata, "Rasa-rasa macam semalam?"
Maka, masing-masing mula berkongsi cerita. Adakah mereka melalui pengalaman yang sama? Adakah anda merasa apa yang saya rasa pada malam semalam? Mereka berbincang dan mencari-cari sebarang titik temu. Akhirnya, mereka berpuas hati dengan hasil perbincangan tersebut. Beruntunglaj mereka yang tidak lupa memperbanyakkan ibadat pada malam tersebut. Ganjaran satu malam berganda menjadi seribu bulan. Baarakallahufikum.
Secara peribadi, saya belum pernah melihat pohon-pohon bersujud dengan mata kasar saya. Pintu rumah saya juga tidak pernah diketuk atau diberi salam tatkala sedang bertahajud. Biasanya, apa yang berlaku adalah, ada satu malam di mana saya berasa benar-benar malas untuk bangun malam. Hati ingin bangun tetapi rencana itu ditangguh-tangguh hingga terlelap semula. Apabila celik mata, sedar-sedar tinggal beberapa minit lagi azan Subuh! Lewat pagi kemudian, terdengarlah perbincangan-perbincangan yang saya sebutkan tadi.
Hati bergetus, "Sudah lepaskah?"
Saat itu hati mula merasa sesal yang amat sangat.
Itulah yang sering berlaku kepada saya pada Ramadhan-Ramadhan yang telah lepas. Tahun ini, perkara tersebut belum terjadi lagi. Mungkinkah saya masih berpeluang? Laila oh Laila...

No comments: