Wednesday, October 28, 2009

Pengumuman: Projek Keraguan Munasabah


Sewaktu mula-mula menerjunkan diri ke dalam bidang penulisan, satu hasrat yang terpendam di dalam jiwa saya adalah untuk menulis karya thriller undang-undang. Waktu itu, sebagai pelajar undang-undang, saya begitu terpesona dengan karya-karya John Grisham. Memandangkan di rantau ini belum ada ikon bagi penulisan berbentuk sedemikan, maka saya terfikir, "Mengapa tidak saya?"
Maka 'The Grisham Wannabe' ini telah menulis satu novel berbentuk sedemikian. Maka, lahirlah Keraguan Munasabah. Novel tersebut mendapat kritikan yang cukup pedas daripada rakan-rakan yang telah saya minta bacakan manuskripnya. Saya masih ingat satu kritikan tersebut. Kritikan tersebut disampaikan melalui SMS sahabat saya, Fadhil oleh seorang pelajar tingkatan 3 yang telah membaca manuskrip tersebut. Kata adik itu, "Abang, dia ni tulis novel ke tulis apa?"
Saya benar-benar tersentak dengan kritikan tersebut. Jadi, saya melihat kembali di mana silapnya. Saya baca kembali novel yang telah saya tulis itu. Saya dapati ada banyak kisah-kisah yang perlu diuraikan. Soalnya, bagaimana?
Kemudian, saya mendapat gelaran The Jigsaw (Rujuk entri 29 Ogos 2009). Maka, tercetuslah idea untuk saya melengkapkan kepingan-kepingan puzzle di dalam Keraguan Munasabah. Projek ini akan melibatkan beberapa siri. Setiap siri akan menekankan tentang isu-isu tertentu di dalam undang-undang. Dua daripada siri tersebut telah saya siapkan sinopsisnya.
Dengan projek ini dan beberapa lagi karya yang di dalam tahap 'pembinaan', maka akan bertambah sumbanglah kera yang sumbang ini... Hmm, sunyinya....
"

1 comment:

ann said...

Saya tunggu manuskrip saudara...