Wednesday, October 28, 2009

Pedra Branca

Judul: PEDRA BRANCA; THE ROAD TO THE WORLD COURT
Oleh: Tommy Koh & S. Jayakumar

Catatan:

Buku ini mengisahkan tentang kes perebutan Pedra Branca atau Pulau Batu Putih oleh Singapura dan Malaysia. Ditulis sendiri oleh mereka yang terlibat di dalam kes tersebut, buku ini menceritakan secara kronoligikal persiapan pasukan Singapura, perbicaraan kes tersebut dan juga pasca perbicaraan.
Secara keseluruhannya, berdasarkan buku ini, saya mendapati bahawa pasukan Singapura lebih bersedia untuk menghadapi kes tersebut berbanding dengan lawan mereka. Semenjak isu timbul pada tahun 1979 di mana Malaysia telah memasukkan Pulau Batu Putih ke dalam peta Malaysia, pasukan Singapura telah memulakan langkah untuk memastikan hak mereka ke atas pulau tersebut terjamin.
Akhirnya, berdasarkan hujah dan bukti-bukti yang dikemukakan oleh kedua-dua pihak, Mahkamah Keadilan Antarabangsa telah memutuskan bahawa Pedra Branca adalah milik Singapura. Kes ini agak menarik kerana ia bukan sahaja melibatkan isu undang-undang tetapi juga politik di antara kedua-dua negara.
Catatan ini adalah berdasarkan kepada buku ini semata-mata; cerita satu pihak. Suatu pembacaan yang amat bermanfaat sekiranya anda berminat dengan undang-undang antarabangsa (dan juga politik).
Bagi pengamal, pelajar, pengkaji dan pengajar undang-undang, lampiran-lampiran yang disediakan saya fikir boleh dimanfaatkan sepenuhnya di dalam pengkajian lebih mendalam tentang undang-undang antarabangsa. Bagi pembaca biasa, kisah yang dipaparkan pasti membuka mata bahawa hitam putih undang-undang juga ada corak-corak yang tidak membosankan.

No comments: