Saturday, November 28, 2015

Road to KEMNAS 3: Episod 6 (Kisah tandas 1)


Sewaktu hari pertama kami tiba di tapak perkhemahan Coban Rondo, perkara pertama yang kami cari adalah tandas. Di kawasan ini, tandas-tandas awam telah dibina di beberapa lokasi. Ada lebih kurang 20 buah semuanya. Salah satu lokasi kegemaran saya mempunyai 4 buah tandas.
Pada saat itu keempat-empat tandas tersebut dikuasai oleh lelaki. Waktu itu hanya ada kami dari Malaysia. Para wanita apabila melihat keempat-empat tandas itu digunakan dan kebetulan di hadapan setiap pintu itu ada lelaki yang menanti, terpaksa beransur ke lokasi yang lain. 
Lelaki-lelaki itu pulang tersenyum kepuasan. 
Masuk hari kedua, apabila jumlah peserta semakin bertambah, saya ke tandas tersebut setelah bangun pagi dan mengejutkan anak-anak di dalam khemah. Sangka saya, saya yang terawal sampai. Ternyata sangkaan itu meleset apabila sudah ada barisan-barisan yang menanti di hadapan tandas. Saya lihat jam di tangan. Ada lebih kurang 30 minit sebelum subuh. Yang paling mengejutkan saya ialah tandas-tandas yang dikuasai oleh lelaki semalam telah diambil alih oleh para wanita. 
Saya sedikit hairan. Bukankah semalam tandas itu sudah di'chop' oleh lelaki? Kemudian, saya terfikir lagi. Oh, tandas itu mana ada label? 
Jadi, dengan perasaan rendah hati, saya pula terpaksa beralih ke lokasi yang lain, 
Perempuan-perempuan itu pula yang tersenyum kepuasan. 

Bersambung...  

No comments: