Thursday, November 26, 2015

Road to KEMNAS 3: Episod 5 (Ukhuwwah 2)

Sebagaimana ditekankan banyak kali oleh Ustaz Abdul Rahaim (Ketua Kontinjen) bahawa objektif program ini adalah ukhuwwah. Kegiatan itu tidak harus terhenti di kalangan kontinjen sendiri sahaja, bahkan harus menyebarluas kepada kontinjen Indonesia yang datangnya dari pelbagai provinsi. Salah satu kegiatan yang dianjurkan adalah kegiatan 'Anjungan' di mana setiap peserta diberi kebebasan untuk saling ziarah-menziarahi 'kelurahan' masing-masing untuk berta'aruf.  
Bagi menggalakkan aktiviti ini, para peserta terutamanya anak-anak dibekalkan dengan sebuah buku di mana di dalam buku itu anak-anak dapat mengisi maklumat rakan-rakan yang baru dikenali. Kelihatan anak-anak dari Indonesia begitu aktif mencari teman-teman baru dan anak-anak dari Malaysia menjadi sasaran yang paling popular. Berbezanya mereka dengan kita bukan sahaja dari segi uniform bahkan dari jiwa mereka yang begitu teruja untuk berkenalan. Anak-anak kita? Pantang ada masa lapang, dikeluarkan smartphone, dan itulah ratib mereka sepanjang hari. Barangkali, segala gajet itu perlu diharamkan pada kunjungan akan datang. 
Ada juga yang rajin ke 'kelurahan' yang lain. Saling bertukar hadiah atau 'kenang-kenangan'. Apabila mereka pulang ke tapak perkhemahan, wajah-wajah ceria terpancar. Ditunjukkan pada saya hadiah-hadiah yang diperolehi. Ditunjukkan juga nama-nama sahabat baru yang berjaya disantuni. Ada yang tiba-tiba sudah fasih berbahasa Indonesia. Ya Tuhan, mudah-mudahan ikatan ini akan kekal hingga ke syurga.

Bersambung...

No comments: