Monday, November 16, 2015

Road To KEMNAS 3: Episod 1 (Sejarah)


31/10/2015 (Sabtu)- Hari ini mencatatkan sejarah tersendiri buat diri saya. Buat pertama kali, saya diizin Tuhan untuk menjejakkan kaki ke bumi Indonesia. Alhamdulillah. Pihak pengurusan sekolah telah memberi kepercayaan kepada saya untuk menjadi guru pengiring kepada anak-anak Sekolah Rendah Sri Al Amin Bangi seramai 11 orang (6 lelaki, 5 perempuan) sebagai duta Malaysia ke Kemah Nasional Ke 3 yang bakal berlangsung di Coban Rondo, Malang.

Saya memulakan perjalanan jauh penuh bersejarah itu seawal jam 3.45 pagi. Melangkah keluar dari rumah disaksikan Ummi, isteri dan juga anak saya yang kedua. Anak sulong saya pula telah terlena diulit mimpi dan saya hanya sempat meninggalkan ciuman di pipinya sebagai pesan selamat tinggal. Tidak dapat saya bayangkan apa pula persoalan darinya yang terpaksa dilayan oleh isteri saya esok pagi dan hari-hari seterusnya.

Kontinjen KRS Musleh berkumpul di KLIA 2 sebelum bertolak ke Surabaya. Terdapat 3 perjalanan yang telah ditempah bagi menampung perjalanan kontinjen yang berjumlah mencecah 300 orang. Rombongan Sekolah Rendah Sri Al Amin Bangi ditempatkan di dalam perjalanan pertama. 

Awal perjalanan itu menyaksikan mujahadah para sekretariat KRS Musleh yang telah bangkit seawal jam 3.00 pagi dan bersedia di lapangan terbang bagi menguruskan rombongan. Kelihatan mereka sudah biasa dengan keadaan itu. Tidak kelihatan pada riak wajah mereka keletihan dan juga rasa mengantuk. Bahkan mereka segak bergaya dengan uniform nombor 3 yang dilitupi windbreaker rasmi rombongan KRS Musleh ke Coban Rondo.

Dipendekkan cerita, apabila sampai ke bumi Surabaya setelah lebih kurang 3 jam penerbangan, musafir kami diteruskan dengan menaiki bas ke tempat penginapan sementara kami yang pertama yang mengambil masa hampir 4 jam. Jalan-jalan di sini berbeza dengan Malaysia. Lebih sempit. Lebih sesak. 

Saya terlelap di separuh pertama perjalanan. Saat mencelikkan mata, saya melihat sesuatu yang amat ironis. Bangunan di kawasan Malang ini dibina rapat-rapat di tepi-tepi jalan. Ada bangunan yang usang. Ada bangunan yang cantik. Ada yang mewah, ada yang uzur terbina sebelah-menyebelah. Rumah-rumah ibadat juga dibina hampir berdekatan antara satu sama lain. Hal ini membuatkan saya tertanya, "Beginikan interpretasi pancasila yang sebenarnya?"

Saya terus mengagumi pemandangan yang saya lihat sepanjang perjalanan. Cuma sesekali keletihan membuatkan mata saya tertutup dan terlena. Sehinggalah kami sampai ke destinasi yang pertama. Bima Sakti. 

Sebaik turun dari bas, angin dingin pergunungan mulai menerpa. Udara itu disedut dalam-dalam. Amat segar dan melapangkan dada. Hati saya mula melompat-lompat tertanya.Apakah yang menanti pada langkah seterusnya?

Bersambung... 


No comments: