Thursday, November 26, 2015

Road to KEMNAS 3: Episod 4 (Ukhuwwah 1)

Suatu hari, saya diuji dengan cirit-birit. Barangkali kerana tubuh saya kurang lasak. Salah saya juga. Hari-hari makan sambal. Sedang perut saya sebenarnya tidak mampu untuk menghadam makanan itu. Apa pilihan yang saya ada? Hanya itu sahaja yang ada buat pembasah dan penambah perisa nasi kotak yang menjadi hidangan kami setiap hari. Tambahan pula, sambal itu memang luar biasa lazatnya. 
Berbalik kepada perut saya yang telah dizalimi itu, akhirnya saya tewas. Walaupun cuba digagahi, saya tewas. Air yang terbuang dengan banyaknya membuatkan saya lesu. Saya berikhitiar dengan mendapatkan ubat dan juga minum air yang banyak tetapi sakitnya mencucuk ulu hati. Saya hanya mampu terbaring hampir sepanjang hari sedang yang lain-lain ke sana sini menziarahi teman-teman di sepelusuk tapak perkhemahan. 
Keadaan saya disedari oleh Ustaz Syathair (Al Islah Sungai Petani). Akan saya ingati individu ini. Di sebalik penampilannya yang sederhana, tersembunyi susuk yang cukup hebat dan besar jiwanya. Bagaimana dia datang dengan terpaksa menampung sebahagian perbelanjaan. Bagaimana dia yang asalnya ditugaskan untuk mengiringi anak-anak muridnya sahaja tetapi apabila sampai, beliau diminta pula untuk menjadi kem komandan bagi kontinjen sekolah rendah. Tanpa banyak soal dia mengambil tugas itu. Tidak sekalipun saya dengar dia merungut menerima tugas secara ad hoc sebegitu. Bagaimana dia dengan penuh rasa tanggungjawab, apabila menyedari keadaan kesihatan saya yang tidak mengizinkan, memberi kelonggaran kepada saya untuk tidak mengiringi anak-anak yang diamanahkan kepada saya sehingga saya pulih, Bahkan beliau mendapatkan saya sebungkus teh pekat untuk mengurangkan cirit-birit saya.
Tidak lupa juga kepada Ustaz Zul (As Saidiyyah, Seremban) dan Ustaz Shukri. Banyak mutiara-mutiara hikmah yang saya perolehi sepanjag bergaul dengan mereka. Tidak banyak kata-kata yang terbit daripada mulut mereka tetapi pergaulan mereka bersama anak-anak, rakan-rakan, orang atasan dan teman-teman dari Indonesia menggambarkan qudwah hasanah yang semakin menjelaskan erti ukhuwwah itu dalam gambaran yang paling tulus. 
Allahuakbar.. sesusungguhnya mata ini, hati ini telah menyaksikan sesuatu yang indah. Ya, bumi Malang memang indah, Ukhuwwah ini lebih indah. Malang mempertemukan dua telapak kaki yang asing dengan bumi yang asing. Tetapi apabila, dia telapak kaki itu bersentuh, seolah-oleh seluruh bumi Malang itu terus bertaut dengan hati. Di bumi ini juga, dua individu yang tidak pernah bertemu sebelum ini dipertemukan dan dipertautkan hati mereka dengan ikatan ukhuwwah yang lengkap rukunnya.    
Saat kami terpaksa berpisah di KLIA2, di dalam pelukan terakhir, saya sempat mengatakan kepada Ustaz Syathair,  "Ustaz, ana akan rindui ustaz." Dan itulah sebenar-benarnya perasaan yang saya rasa setiap kali mengenangkan musafir kami di sini.

Bersambung...

No comments: