Wednesday, November 18, 2015

Road to KEMNAS 3: Episod 3 (Epal)

Wisata Kota Batu terkenal dengan ladang-ladang epalnya. Kontinjen kami berkesempatan untuk melawat salah satu ladang tersebut. Masuk dan makanlah sepuas-puasnya epal yang ada. Disebabkan manusia yang ramai ditambah dengan musim kemarau hampir 7 bulan, ladang yang kami lawati itu diterbangi debu-debu tanah gambut. Keadaan itu sedikit menyesakkan tetapi sedikitpun tidak menghalang kami untuk menikmati sepuas-puasnya kurniaan Tuhan yang mendampari tanah itu.
Pengunjung dibenarkan masuk dan makan sepuas-puasnya epal yang boleh dipetik sebebas-bebasnya. Di sinilah nafsu dan akal berperang di antara keinginan dan keperluan. Cukup 3 biji epal, perut saya sudah cukup kenyang.  
Pohon epal yang ada tidak terlalu tinggi, Buah-buahnya mudah dipetik dan dinikmati. Dikhabarkan bahawa sebaik dipetik epal itu boleh bertahan 6 bulan lamanya. Ada yang tidak puas menikmati epal di ladang itu mengambil keputusan untuk membawa balik dengan bayaran Rp 20.000.00 sekilogram.  
Terdapat dua jenis epal. Yang berbentuk bulat rasanya manis. Manakala yang berbentuk sedikit bujur rasanya masam-masam manis. Kebanyakannya adalah epal berkulit hijau di mana kebiasaan di Malaysia epal berwarna hijau adalah epal masam.  
Lawatan ini membuatkan hati ini terdetik memikirkan kebesaran Tuhan di mana dari air itu muncul kehidupan. Besarnya kebesaran Tuhan kerana hujan sudah tidak turun di sini hampir 7 bulan tetapi ladang ini masih subur dengan buah-buahan. Dari air yang tidak berwarna dan tidak berperasa itu pula tumbuah buah-buahan yang pelbagai rasa. Ada yang manis. Ada yang masam-masam manis. Ada juga pelbagai bentuk. Ada yang bulat. Ada yang bujur. Ada juga pelbagai warna. Ada warna merah. Ada yang hijau. Semua kebesaran ini tersembunyi di dalam salah satu ciptaan-Nya yang bersaiz kecil ini. Yang bisa dimamah-mamah dan dimanfaatkan segala khasiatnya. Allahuakbar! 
Barangkali, masih ada yang ingat kisah pemuda dan sebiji epal. Kebetulan, anak ini (Tengku Danial Afroze) melakonkan watak pemuda tersebut di dalam sebuah program di sekolah beberapa hari sebelum berangkat ke sini. Disebabkan kisah itu masih segar dalam ingatan, maka sahabat-sahabatnya lantas mengusik, "Enta kena cari siapa pemilik epal ini." Dia hanya tersenyum dengan usikan tersebut. Semoga ibrah kisah itu terus tertusuk di dalam ingatan mereka. 


Bersambung...

No comments: