Sunday, June 7, 2009

Khidmat Negara

Beberapa perkara besar telah berlaku di dalam hidup saya selama ini. Salah satunya adalah dipanggil untuk menjalani khidmat negara.
Sebagai warganegara Singapura, saya sepatutnya menyertai khidmat negara enam tahun yang lalu. Tetapi disebabkan saya menyambung pelajaran, panggilan itu ditangguhkan... Alhamdulillah, saya ada dua ijazah di dalam tangan. Sayangnya dua ijazah itu terpaksa menanti dua tahun lagi sebelum dapat dimanfaatkan sepenuhnya di dalam mencari kerjaya.
Seperti yang saya katakan tadi, khidmat negara adalah antara perkara besar di dalam hidup saya. Kerana khidmat negara saya terpaksa menangguhkan hajat untuk menyertai bidang guaman (Mungkin juga terpaksa membatalkan terus...hmmm). Kerana khidmat negara saya perlu pulang ke negara sendiri yang terlalu asing buat diri saya. Kerana khidmat negara juga saya terpaksa berpisah dengan orang-orang yang amat penting di dalam hidup saya...oh, syahdunya.
Namun, walau apapun perubahan besar yang saya lalui kerana khidmat negara, ada beberapa perkara yang tidak akan berubah. Salah satunya adalah keterujaan saya untuk terus menulis novel.
Entah kenapa, apabila berada di sini pelbagai idea tercetus di dalam benak saya. Projek Keraguan Munasabah, Sekuel Mencari Dewasa, Projek Arjuna Jiwa dan yang terbaru novel ala-ala Angels & Demons @ Da Vinci Code. Macam tidak boleh berhenti fikir. Harap-harap ada masa untuk menulis semuanya...

No comments: