Sunday, June 28, 2009

Ingat, Ingat itu Remember...


Ingat, Ingat itu Remember,
Jangan Lupa itu Don’t Forget
Saya Sayang itu I Love You
Hanya Engkau, Only You

Bait-bait ini pernah saya nyanyikan sewaktu di sekolah rendah dahulu. Liriknya mudah tetapi mempunyai makna yang amat mendalam andai diperhatikan dengan minda yang sentiasa berfikir.

Di dalam Surah Az-Zaariyaat:55 orang-orang yang beriman telah diamanatkan untuk saling ingat-memperingati. Ayat tersebut, dengan mafhumnya, “Maka berilah peringatan. Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada orang-orang yang beriman.”

Ingat,Ingat itu Remember… Manusia itu fitrahnya kadang-kadang terlupa. Kita punyai kuasa yang terhad. Ungkapan seperti ‘Melayu Mudah Lupa’ membayangkan pengakuan pengungkapnya bahawa lupa adalah satu sifat yang sentiasa mengejar untuk menghuni di dalam minda manusia. Oleh yang demikian, ingat-mengingat ini perlu supaya manusia ‘Jangan Lupa’ atau ‘Don’t Forget.’

Bukan itu sahaja, kesan daripada budaya ingat-mengingati ini, akan terbitlah kasih-sayang. Tiada orang yang mengingatkan untuk mudarat. Biasanya untuk manfaat. Andai diperingatkan, usahlah dianggap kerana orang itu membenci. Sebenarnya orang itu amat menyayangi. Berapa kali kita pernah mendengar kata-kata seperti, “Aku ingatkan kau ni sebab aku ambil berat pada kau.,” atau “Ayah marahkan kamu sebab ayah sayangkan kamu,” atau “Kalau aku tak sayangkan kau, aku biarkan sahaja kau buat benda-benda tak berfaedah tu.”

INGAT, dan JANGAN LUPA kerana SAYA SAYANG HANYA ENGKAU!

No comments: