Sunday, June 7, 2009

Cabaran SUDOKU_Statik

Bertemu lagi di dalam tutorial penulisan kreatif. Setelah empat bulan meninggalkan blog, kini masanya untuk menyambung kembali perkara yang sudah terbiar agak lama.
Kali ini saya akan bercakap tentang unsur Statik di dalam penulisan. Di dalam permainan Sudoku, ada petak-petak yang diisi telah diisi dengan nombor-nombor tertentu. Nombor-nombor ini tidak boleh berubah dan diubah. Inilah yang dikatakan unsur Statik di dalam permainan Sudoku. Unsur yang tidak boleh diubah.
Di dalam penulisan, unsur ini perlu wujud untuk memastikan kekuatan jalan cerita sesebuah novel. Unsur ini tidak boleh berubah. Unsur ini ditentukan sendiri oleh penulis. Dengan kata lain, unsur Statik adalah Blueprint bagi sesebuah novel. Unsur ini biasanya dizahirkan di dalam bentuk Sinopsis.
Melalui Sinopsis inilah penulis menentukan unsur-unsur Statik di dalam penulisannya. Sebagai contoh, di dalam Sinopsis, penulis menetapkan bahawa watak utama adalah Khairil, seorang peguam muda. Khairil merupakan seorang yang bijak tetapi amat panas baran. Penulis boleh menetapkan watak ini sebagai unsur tetap di dalam novelnya. Dengan berbuat demikian, penulis tidak akan mudah 'hanyut' apabila mula menulis novel.
Kesimpulannya, unsur Statik adalah panduan di dalam menulis cerita. Harus diingat bahawa penulislah yang menentukan unsur ini.

No comments: