Monday, June 30, 2008

Analisa Cabaran Turun Padang 1


Objektif cabaran: Atasi rasa malu


Aku rasa aku dah berjaya mengatasi rasa malu tersebut. Sebabnya? Aku rasa nak buat lagi lepas ni. Lantaklah orang nak kata aku ni hidung tak mancung (memang pun), pipi tersorong-sorong... Kalau ada peluang (dan aku akan mencari peluang), aku akan turun padang lagi sebab pembaca memang nak berjumpa dengan penulis.


Kulit Buku dan Pembaca


Sepanjang pemerhatian aku di situ, aku dapati lelaki (tidak kira budak-budak atau orang dewasa, tapi kebanyakannya budak-budak) lebih berminat dengan kulit buku Arjuna Jiwa! Bila ada lelaki yang lalu, mata dia orang akan menjeling pada Arjuna Jiwa terlebih dahulu berbanding novel-novel aku yang lain.


Masalahnya, yang lelaki ni kebanyakannya belek-belek sahaja, belinya tidak... kenapa ya?


Jualan Buku


Di sebalik kesukaran untuk menarik minat lelaki-lelaki untuk membeli Arjuna Jiwa, novel itu masih menjadi yang terbanyak berjaya dijual pada hari tersebut. Berikut adalah jumlah jualan ketiga-tiga novel aku:-


1- Mencari Dewasa- 3

2-Cili Padi- 3

3- Arjuna Jiwa- 9


Hasil jualan vs kepuasan


Jawapannya...kepuasan! Mana tak puas? Dapat berinteraksi dengan pembaca dan sekaligus melewati penghadang besar bernama malu. Puas, puas... lagipun, aku dapat jual 15 buah novel aku sendiri! Sekarang barulah aku tahu bagaimana rasanya menjadi all-rounder seperti P. Ramlee dan Afdlin Shauki....


No comments: