Wednesday, March 2, 2011

Universal Studios Singapura: Fana

Pengalaman di USS mengajar saya tentang sesuatu: Jiwa tidak boleh dibiarkan kosong. Ada sesuatu yang sentiasa mengisinya. Sama ada baik ataupun buruk. Apa yang mengisi jiwa itulah yang akan membentuk manusia keseluruhannya.

USS mengajar saya tentang kekosongan tersebut. Jiwa yang memerlukan sesuatu tetapi di dalam tidak sedar, masing-masing masih bingung. Lalu, apa yang terhidang di hadapan mata itulah yang mengisi kekosongan tersebut. Hiburan.

Tiada salahnya berhibur kerana sesekali jiwa yang lelah memerlukan istirehat untuk mengembalikan sinergi. Saya tidak menafikan bahawa pengalaman di USS adalah sesuatu yang tidak mampu dilupakan. Sebuah cerita indah yang mampu mengepam pantas adrenalin saya apabila dikongsi bersama. Namun, di sebalik semua senyuman yang terlihat, 'kekosongan' itu ternyata belum terisi dengan sebetulnya.
Entah sampai bila USS ini dapat mengisi kekosongan tersebut. Apabila hilang manisnya, apa pula peranannya selepas ini?
Hati yang dahagakan hiburan, akan sentiasa dahaga. Apabila diisi, hati itu akan basah sementara. Kebasahan itu cepat pula tersejat. Lantas, hati itu menjadi kering dan mati sebelum hancur berderai menjadi cebisan debu yang berterbangan tanpa arah.
Mati hati, matilah manusiawi. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui.

No comments: