Wednesday, March 14, 2012

Reviu: Rayyan Fantasi



Dengan tagline 'Apa yang terfikir itu ada', saya menjangkakan sebuah karya yang bisa mencabar minda daripada penulis ini. Mengikuti hasil tintanya sekian lama, karya-karya seperti Rahsia Perindu, Ungu Karmilla dan ADAM, mencetus fenomena karya thriller yang tidak membendung pemikiran pada sekadar jalan ceritanya.

Namun begitu, usai membaca Rayyan Fantasi, saya masih tercari-cari apa yang sebenarnya cuba disampaikan oleh penulis. Jalan ceritanya mudah. Tidak bersimpang-siur kecuali pada teknik imbas kembali yang dipergunakan. Cuma sesekali penulis mencabar minda dengan rahsia hitam di Jajahan Karuh.

'Apa yang terfikir itu ada' tidak tersampai dengan sepenuhnya. Seolah-olah ada sesuatu yang dibuat sambil lewa. Pembinaan karakter juga agak meleret-leret sehingga saya merasa mual dengan kisah cinta Feena dan Aiddin.

Kesimpulannya, saya berpendapat RAM cuba bereksperimen dengan karya berbentuk sains fiksyen. Mungkin ini bukan niche yang sesuai bagi RAM. Identitinya agak tenggelam dan tidak bersinar ibarat karya-karyanya sebelum ini. Sebagai 'self-proclaimed' novelis thriller no. 1 di Malaysia, saya berharap RAM dapat menghasilkan karya yang lebih bijak dan mendidik.

Tidaklah orang yang mengkritik ini lebih baik daripada yang dikritik. Wallahua'lam.

No comments: